Po viacerých pokusoch o odhlučnenie benzínovej 1.6/74kW verzie sme sa rozhodli ísť do extrému: kúpili sme diesel TDCi 1.6/80kW a rozhodli sa auto kompletne vytlmiť. Ford Focus je typický predstaviteľ ideálu strednej triedy: veľký kufor, dostatok miesta, úsporný diesel, super jazdné vlastnosti. A hlavne – je veľmi lacný! Je možné urobiť z najmenej imidžového auta kvalitný kúsok na pohodlné cestovanie?

Kompletné odhlučnenie auta

S benzínovou 1.6-tkou sme urobili 5000km a dostali sa až do Moskvy! S dieselom sme sa rozhodli ísť do extrému: kúpime ho lacno a pokúsime sa urobiť z neho tiché, pohodlné auto s dobrou muzikou. To všetko s ohľadom na nízku cenu. Aj preto sme tentokrát zvolil tlmiace materály výhradne od STP (Dynamat síce lákal, ale pre bežného človeka je o dosť drahší). Repráky nedáme úplne najlacnejšie, ale zvolíme sériu Titanium. A tak sme dopredu vybrali model Ground Zero GZTC 165T (komponenté 16-tky) a do zadných koaxiálne GZTF 16TX. Výber tlmiaceho materiálu prebiehal rovnako. Nedáme to úplne najlacnejšie, ale to najlepšie za najmenej peňazí. STP Gold (nový model sa teraz volá Anticor G), na prednú kapotu špeciálny STP HoodSolution a do kufra ultra hrubý STP Bomb (opäť máme aj nový model s názvom Bomb Aero). A ako finálnu tlmiacu vrstvu sme zvolili Biplast 5 a Biplast 10.

Rozobratie interiéru auta

Rozobrať nejaké auto po prvýkrát je naozaj náročná práca. Avšak toto bol môj tretí Focus a aj výsledný čas bol tretinový! Odporúčam každému, kto auto ešte nerozoberal, aby skúsil hľadať na Youtube. Ušetríte si hodiny času! A takisto toho zničíte omnoho menej 🙂 Pretože niektoré plasty treba jednoducho páčiť silno, pri iných po hodine bezvýsledného trhania zrazu nájdete skrutku, ktorá to ešte voľakde drží… Auto sa dá kompletne odstrojiť (sedačky a koberce von, všetky dvere, tapacíre, stredová konzola, zadné dvere, strop…) za nejakých 4-6 hodín ak viete ako na to. A viete to urobiť, aj keď ste sám.

Hudba v aute

Odstrojiť a kompletne vytlmiť všetky 4 dvere potrvá pár hodín. Je to piplačka. Potrebujete poriadne odmastniť plech dverí. A dostať sa ku tomu zadnému (za reprákom) je pomerne náročné. Dorezaná koža na rukách je štandard. Odvŕtate prinitované repráky a musíte vyrezať dištančné krúžky z MDF dosky. Do predných dverí idú 2 vrstvy (20mm MDF dosky) pretože inak kvôli magnetu nespustíte okná! Materiál musíte dôkladne privalčekovať, inak skončíte ako ja v Chorvátsku s odlepeným plátom, ktorý asfaltom zaserie sklo pri každom jeho spustení (nechcelo sa mi valčekovať a odmastňovať až ku vrchu dverí, niekde som to proste odflákol). Na druhej strane – dať dole kvalitne nalepné STP je nemožné!! Plochu 15x20cm som dával dole 4 hodiny, aj tak som to nakoniec vzdal…

Tlmenie podlahy

Na podlahe a aj v kufri nájdete fabrické tlmenie. Sú to kusy zatvrdnutého bitúmenasfaltu, ktoré majú zabrániť rezonancii a zvučaniu plechu. Ak by tam neboli, zažili by ste iné pazvuky pri jazde. Na potlačenie rezonovania a zvonenia postačia aj malé vytlmené plochy. Na celkové odhlučnenie auta však potrebujete vylepiť celé, veľké plochy v aute. Je to veľmi prácne, ak to však budete robiť pre seba, bude vás to baviť. Najmä keď sa potom preveziete… Ak máte na to čas, skúste sa povoziť v úplne odstrojenom aute – je to veľký zážitok…

Tlmenie stropu

Tlmenie stropu vyvoláva veľké otázky typu: na čo je to vlastne dobré? Bohužiaľ, ide o najväčšiu súvislú plochu plechu v aute. A tá sa správa ako rezonátor – čiže reproduktor. Dokáže preniesť hluk od náprav, aerodynamický hluk, hluk od dažďa… Sám by som nikdy neveril, koľko hluku dokáže odtsrániť vytlmenie stropu. Pritom nie je tak prácne, len trochu náročné na kondičku 🙂 Samozrejme, aj tu nájdete kadejaké fabrické materiály a plste – ak sa to dá, dajte ich preč. Focus našťastie nemá nalepené plstené panely ako Fabia, s ktorej som ich dával dole jeden celý deň! Pri valčekovaní pozor – tlačiť opatrne a vždy celou plochou. Ak pritlačíte hranou, budete vidieť ryhy zvonku na plechu! To platí aj pre zadný plech dverí – aspoň vidíte, aký tenký plech vás chráni, keď si to svištíte 160-tkou…

Tlmenie motorového priestoru

Musím priznať, že pri tlmení motora som vždy skeptický. Motor je spojený s celou karosériou auta a napriek silentblokom proste prenáša svoj hluk do každej jednej plochy v aute. Napriek tomu, dokáže HoodSolutin naozaj dosť výrazne potlačiť jeho hluk. Najprv si to všimente pri stojacom aute vonku – je akési tichšie. Neskôr si uvedomíte, že pri 130-tke na diaľnici zrazu nemusíte v aute kričať, aby vás počuli. Začnete si auto užívať… Ak máte dostatok času a trpezlivosť, dajú sa tlmiť aj rôzne plochy v motorovom priestore. Platí – každý kúsok pomáha nejakým percentom ku celkovému výsledku. Dosť výrazne dokáže hluk motora potlačiť ANS pena napchaná do každej spáry pod palubnou doskou, ktorú dokážete nájsť. Na Fabii sme dali dole celú palubovku (!), na Focuse sme sa ku tomu neodhodlali…

Tlmenie kufra

Hoci je kufor pomerne ďaleko od vodiča, práve jeho zatlmením dokážeme auto výrazne stíšiť. Dôvod je vždy rovnaký: opäť veľké kusy plechu a karosérie, prenášajúce hluk do celého auta. Preto sme sa rozhodli použiť ten najhrubší materiál, ktorý sme mali – STP Bomb. Kvôli jeho hrúbke (4,2mm) sa však s ním veľmi zle pracuje. Dokonca som ho vo finále valčekoval tak, že som ho pribíjal kladivom. Doslovne. Plôšku po plôške. Pritom zrejme stačilo poriadne ho nahriať teplovzdušnou pištoľou, čo mi pri inštalácii jednoducho nedošlo. V súčasnosti sa predáva výrazne lepšie aplikovateľný STP BOMB Aero. Celý kufor sme prekryli STP Biplastom 10, aj keď dnes by som skôr už volil materiál STP AK.

Detaily

Ak máte dostaok času, skutočne odporúčam vyhrať sa takými vecami ako polepenie plastov na stĺpikoch A, B, C, zadných (kufrových) dverách a proste dať materiál všade, kam sa dostanete. Pozor len na tiahla, zámky, servisné prístupy (ku zadným svetlám, napr.). Výsledok rozhodne stojí za to! Najmä okolie pod palubnou doskou sa odvďačí stíchnutím hluku od motora samotného. Taká „blbosť“ ako ANS pena v A-stĺpiku výrazne pomohla od aerodynamického hluku pri 150km/h na diaľnici…

Výsledok vytlmenie celého auta

Zaujímavé je, že keď si konečne po 2-4 dňoch práce sadnete do vytlmeného auta, vždy čakáte omnoho viac. Realita je síce tichšie auto (to vždy zaznamenáte), avšak ten prvý pocit je sklamanie. Predsa to len počuť! Stačí však pár hodín v aute na dlhšej ceste a uvedomíte si, že každá hodina strávená tlmením, stála za to! Dvere sa zatvoria s tlmeným „bžuch“, nie akoby ste kopli do popolnice. Žiadny plechový zvuk. Iba tupé buchnutie ako na Mercedese 🙂 Idete 140km/h a počujete každý detail v hudbe (ktorú ste mimochodom tiež rapídne vylepšili!). Zrazu sa rozprávate normálnou hlasitosťou. A keď vystúpite niekde pri mori po 10h ceste, zrazu zistíte, že nie ste unavení… Ale ten najväčší šok nastane, ak po určitom čase nastúpite do rovnakého, ale nevytlmeného auta! Zrazu pochopíte, prečo anti-Fordisti tvrdia, že Focus je oproti Golfu „iba taký hlučný šrot“! Prevezte ich vo vašom vytlmenom aute. Spadne im sánka. Ako každému, kto sa vozí v sériovom aute. Dnes totiž na tlmení šetrí aj BMW, aj ten Mercedes…

…konečne fakty!

Jedna vec sú subjektívne pocity, druhá merania. Používame certifikovaný hlukomer a meriame na krivke C, ktorá odpovedá bežnému ľudskému sluchu. Aj preto sú naše hodnoty okolo 95-100dB, nie 76-78, aké si nájdete v techničáku od auta. Tam sa meria podľa krivky A. Pretože tie čísla sú nižšie a vyzerá to omnoho lepšie 🙂

A trochu teórie: KAŽDÉ 3 dB znamenajú dvojnásobok! Čiže auto so 100dB je 2x hlučnejšie ako to s 97dB. A 103dB znamená už 4-násobne hlučnejšie! Preto je každý decibel dobrý! A preto je na súťaži dB Drag tak ťažké poraziť niekoho, kto nameral 141,2dB – musíte totiž zvyšovať výkon zosilňovača a basáku v násobkoch! Nechajme však prehovoriť čísla:

(dB) voľnobeh 60 90 120 km/h
sériové auto 77 92 94 98
odstrojené 79 94 97 101
vytlmené 76 90 92 95

Použitý materiál

Dvere (4x): 8x STP Gold plát + 4x Biplast 5 plát

Podlaha: 5x STP Gold plát + 4x Biplast 10 plát

Kapota: 1x STP Gold plát + STP HoodSolution

Kufor: 2x STP Bomb plát + Biplast 20 bulk

Iné: 5x ANS pena