Maličký Hyundai i10 bol príjemným prekvapením. V prvom rade nebol až taký malý, ako sa zdá a prekvapil poriadnymi, pevnými plastami a výbornou rozoberateľnosťou. Viem si predstaviť, že aj po 3-4 rozobraniach sa nič nedoláme, nič nebude „hrkať“. Oproti Suzuki Vitara, ktorú sme robili naposledy to je veľký krok dopredu (tam boli plasty extra tenké a slabé).

Zákazník mal jednoduchú požiadavku – odhlučniť auto čo najlepšie, s rozpočtom okolo 500€. V takomto prípade je jasné, že základ je dokonalé vytlmenie dverí a kufra a do rozpočtu vojde aj tlmenie podbehov.

Použili sme materiály STP. Bitúmenasfalt STP Black Gold na zadný plech dverí a STP Black Silver na ten predný. Na každé dvere sme použili po jednom pláte.

Dve skrutky, vypáčenie tapacíra z „cuplíkov“ (ani jeden sa nezlomil počas tejto montáže), a už tlmíme. Vždy to spomínam, ale je to skutočne dôležité: materiál bude držať len na odmastnenom a čistom plechu! Do dverí sa strieka antikorózny maz, na ňom materiál držať nebude. Takisto na špinavých plochách. Po nalepení tam síce drží, ale po pár mesiacoch a najmä v lete, keď má plech aj 70°C sa môže odlepiť.

Ďalšou dôležitou vecou je privalčekovanie materiálu po celej ploche! Drží to aj keď to len pritlačíte rukou, ale platí vyššie napísané: v aute je od -30°po +70°C! nezabúdajte na to.

Ak je teplota v garáži menej ako 15°C, doporučujem nahriať bitúmenasfalt teplovzdušnou pištoľou (a rovnako aj plech na ktorý lepíte). Stačí na obyčajné „teplo“, nemusí sa to roztekať. Je to mnoho času naviac, ale ak to urobíte správne, materiál už neskôr neodlepíte ani keď budete veľmi chcieť!

Na vrstvu bitúmenasfaltu lepíme akustickú penu. Každá firma má tú svoju, my sme použili STP AeroFlex 6 potrebujete 2ks na jedny dvere (môžete použiť aj Neoprene 6). Štruktúrou pripomína karimatku a v kombinácii s asfaltovým plátom perfektne utlmí spodné aj vysoké frekvencie.

Kufor má síce i10-tka malý, ale kopec hluku ide práve z neho. Preto opäť nastúpil STP Black Gold. Doporučujem nešetriť a použiť tento hrubší materiál. A vytlmiť celý kufor bez medzier. Rozhodne nestačia iba pásy materiálu (striedavo s pásmi plechu nevytlmeného), ako je to teraz módne. Síce potlačíte vibrácie a zvučanie plechu, ale rozhodne nepotlačíte hluk. Kto neverí, nech sa prikryje napr. dekou a potom do nej povystrihuje veľké otvory – dosť rozdiel, čo?

Dverné tapacíre boli veľmi pevné a poctivo odliate. Použili sme na väčšie plochy STP Black Silver zvyšné odrezky, ktoré zostali (nie je to nevyhnutné). Avšak veľmi dôležité, pokiaľ chcete naozaj tichšie auto, je použiť mäkkučkú akustickú penu – Biplast. Tá skutočne extrémne pohlcuje hluk a tlmí. Použili sme STP Biplast 10 (hrúbka 10mm). Opäť 2ks na jeden tapacír.

Takto vytlmené dvere nielenže znižujú hluk v aute (a únavu šoféra), ale prinášajú veľký posun v kvalite zvuku. Pevnejšie basy, lepšie stredy a výšky. Kameňom úrazu tohto autíčka je však autorádio. Tak slabý zvuk som nepočul dávno. Podľa mňa, najväčšia slabina tohto auta. Nepomohlo by ani meniť reproduktory, rádio proste nemá takmer žiaden výkon a zvuk je absolútne plochý, bez dynamiky. Jedine vymeniť rádio za jeho androidovú napodobeninu, ktorá sa predáva po bazošoch. Tam je to potom iná káva, vrátane navigácie a videa v aute.

Ak chcete výrazne znížiť hluk auta, veľmi pomôže vytlmenie podbehov. Musíte dať dole koleso, ochranný plast (alebo tvrdý koberec) a nasleduje očistec. Je to špinavá práca a výsledok je často sporný (v prípade koberca – ten sa nikdy nepodarí očistiť úplne), ale akustické peny majú výbornú lepiacu vrstvu a dokážu držať aj na čiastočne špinavom povrchu. Navyše, takmer na každom aute je pena pritláčaná podbehom späť ku plechu auta a tak bude držať tlakom.

Výsledok je výborný a uvedomíte si to nielen na poľnej ceste, ale napr. za dažďa. O tom, že ten hluk do kabíny je tlmený aj na kvalitnej ceste nemusíme hovoriť. Únava z cestovania sa výrazne posúva a šoférovanie môže priniesť radosť aj ľuďom, ktorí ho práve nemajú radi. Ak je navyše v aute dobrá hudba – tak niet o čom.

Dva dni práce a máte pocitovo omnoho lepšie autíčko. Limitujúce v tomto prípade sú chýbajúce zadné podbehy – i10-tka tam má iba holý plech. Pomohol by snáď nástrek zvukovej izolácie (bohužiaľ, nedisponujeme kompresorom a pištoľou, ale po tejto montáži to zvažujeme). Potom by bolo možné použiť niektorý z tlmiacich tmelov.

Takto sme vyskúšali nalepiť pásik Dynamatu Extreme – skôr kvôli zisteniu, či toto na aute vydrží aspoň pár hodín (zákazník po týždni priniesol ďalšie auto, Dynamat tam stále bol 🙂 ).

Táto montáž bola ukážkou toho, ako získať čo najlepší výsledok, s rozpočtom pár stovák eur. Ak si navyše dokážete urobiť vytlmenie sami, ušetríte viac ako polovicu rozpočtu. Rozoberanie interiéru auta majú totiž servisáci zo všetkých činností najmenej radi. Je to škoda, pretože aj s nižším rozpočtom sa dá dosiahnuť perfektný výsledok.