Cieľom montáže bolo maximálne vytlmenie Fabie Combi 1.2HTP 47kW, v cene do 1000€. Navyše sme polovicu auta tlmili novým materiálom STP a druhú polovicu svetovou špičkou – Dynamatom. Aký bol výsledok?

Rozobratie interiéru auta až na plech

V prvom rade „rozborka“ auta. Keďže som dlhšie žiadne auto nerozoberal, prizval som si šikovného mechanika (krycie meno Stano Zeman), ktorý mi ušetril minimálne jeden-dva dni práce. Kto nikdy nedával z auta von prístrojovú dosku, stierače či zanitované kryty dverí, ten nepochopí. Hľadať totiž po prvýkrát skryté skrutky, závlačky či spasovanie plastov jednoducho nie je pre amatérov. Ak viete ako na to, je rozoberanie otázkou pár chvíľ. Ale ak to robíte prvýkrát, pokojne zabijete jeden deň iba s prednými dverami (vŕtať nity, kúpiť nitovačku, pokaziť troje klieští, kúpiť potom jedny poriadne, polámať plastové úchytky, kúpiť plastové úchytky…).

Aký tlmiaci materiál?

Boli sme vo veľkom pokušení použiť extrémne množstvo Dynamatu (to je to najlepšie, čo dnes môžete na svetovom trhu zohnať). My sme však chceli urobiť auto tak, aby to mohol zopakovať po nás ktokoľvek. Vtedy padol trochu bláznivý nápad rozdeliť auto presne cez polovicu a jednu stranu vytlmiť Dynamatom, tú druhú zasa novinkou na našom trhu – značkou STP. Zároveň sme dúfali, že budeme počuť nejaké rozdiely v hlučnosti pri jazde, keďže STP materiály sme volili z tých lacnejších, Dynamat naopak – volili sme to najlepšie. Druhým problémom bolo množstvo tlmenia. Dokázali by sme auto absolútne odhlučniť tak, že by skutočne nebolo počuť ani motor, ani hluk okolia, avšak cena tlmenia by bola privysoká. Preto sme sa pokúsili o zaplatiteľné maximum (do 1000€). Zároveň sme kúpili hlukomer a priebežne merali dosiahnuté výsledky (viď tabuľka).

Vytlmenie dverí je kameň úrazu

Asi najdôležitejšie je vytlmenie dverí. Odtiaľ sa šíri najviac hluku, najviac rezonancií, ale hlavne – vo dverách sú reproduktory. A tie hrajú tým lepšie, v čím tuhšom materiáli sú osadené. Dvere Fabie sú pomerne dobre urobené, celé ich prekrýva prinitovaný plech. To je super pre zvuk, horšie pre úpravy. Musíte odnitovať celý krycí plech aj uchytenie reproduktorov. Kto nechce rezať pod reproduktory vymedzovacie krúžky z MDF dosky, môže sa spoľahnúť na tzv. HVW redukciu od Sinus Live. Tú sme úspešne použili aj my. Pár stojí 13 eur a ušetrí vám množstvo práce. Po vytlmení však musíte osadiť celý krycí plech nanovo, prinitovať ho, osadiť všetku mechaniku dverí. Trochu veľa ? Avšak práve dvere boli potom vo výsledku tým najpozitívnejším prekvapením. Mali zvuk drahšieho auta (pri zatváraní), nič v nich nerezonovalo, ale hlavne – reproduktory hrali tak, ako keby boli 5x drahšie! Pri určitých skladbách niektorí poslucháči začali hľadať v aute basák! Až taký rozdiel vo zvuku spôsobilo poriadne vytlmenie.

Tlmenie od podlahy po strop

My sme chceli vytlmiť auto celé. Znamenalo to vybrať z auta v podstate všetko: čalúnenie, krycie plasty, stredový tunel, sedačky, koberec, molitany… Po odstrojení odporúčam previezť sa v aute. Toľko rachotu ste už dávno nepočuli!

Dynamat aj STP ponúkajú celú škálu produktov, ktoré sú určené pre jednotlivé časti auta. My sme sa vžili do kože bežného hifistu a použili sme iba zopár z nich, ktoré by nemal byť problém kedykoľvek zohnať. Polovicu podlahy sme najprv olepili Dynamat Xtreme plátmi – na druhú išli STP Silver pláty. Potom tlmiaci koberec: Dynamat Dynaliner a STP BTP5 Gold. Rovnaký postup sme chceli zvoliť aj pri strope, ale tam by sme zrejme už strešné čalúnenie pre hrúbku tlmenia nezaložili. Takže vrstva Dynamatu Xtreme a STP Silver-u – a potom sme použili osvedčenú ANS penu od Sinus Live, ktorú sme lepili chemoprénom. Na ňu šlo strešné čalúnenie.

Odhlučnenie motora

Pod pojmom odhlučniť auto si každý predstaví práve hluk od motora. Je to je tá najťažšia vec! Najmä dieselový motor totiž vydáva také frekvencie a vibrácie, ktoré sa šíria po karosérii auta, že úplne odhlučniť motor považujem za takmer nemožné (ak hovoríme o zaplatiteľných čiastkach). Ak nebudeme motor uchytávať do špeciálnych silentblokov a nebudeme ho vyberať z auta von, potlačíme vyššie frekvencie (bzukot, klepanie, rachotavé zvuky). Samotný hukot a dunenie diesla však zostane, aj keď je podľa hlukomeru potlačené o polovicu. Subjektívne však zaznamenáme omnoho menšie potlačenie hluku. My sme mali síce malý benzínový motor, ale problémy sú podobné.

To, že sa niečo deje, zistíme až pri dlhšej jazde, keď zrazu v kabíne počujeme hluky a šumy, ktoré sme doteraz nezaznamenali. Doteraz boli prehlušené hukotom motora a podvozka. Po kompletnom odhlučnení zrazu zistíme, ako sviští vzduch okolo A-stĺpikov, zrkadiel, ako zrazu hučí klimatizácia v aute.

Odhlučnenie zvuku motora

My sme mali dole prístrojovú dosku, stierače a celý horný oddeľovací plech motorového priestoru. Motor sme však von nedávali, rovnako ako kúrenie a kabeláž motora. Dosiahli sme teda potlačenie typického „vŕtačkového“ zvuku trojvalca HTP ako aj hluku pri vyšších otáčkach. Pri voľnobehu motor nepočuť. Ani pri ustálenej 90-ke. Je to vcelku zvláštny pocit, akoby sa motor občas za jazdy vypol. Pritom sme práve na motorovú časť použili najmenej tlmiacich materiálov – nebola to naša priorita. Na kapotu motora sme si vyhradili špeciálne materiály: STP HOOD Solution (Dynamat má podobný Hoodliner). Ten potláča hluk auta pre okolie, drží teplo motora, takže auto skôr kúri a aj motor sa skôr zohreje. V lete som problémy nezaznamenal (mal som tento materiál na dieselovej Vectre C).

Hluk z kufra

Osobne som bol zvedavý, ako klesne hluk z kufra, Fabiu sme totiž mali obutú na 16-palcových diskoch a pneumatikách s rozmerom 205/55/16, ktoré dosť hučali. Kufor sme vytlmili klasicky Dynamatom Xtreme aj STP Silver plátmi a na ne prišiel najhrubší Dynaliner. Pod bočné čalúnenie šli ANS peny. Piate dvere dostali iba na pár rovných plechov Dynamat Xtreme. Výsledok sa dostavil. Hlučnosť zozadu podstatne klesla a ak vymeníme hlučnú sadu gúm za normálnu, očakávam výrazné stíšenie celkového hluku.

Hudba v aute

Auto bude slúžiť ako show-car pre značky STP a DYNAMAT, ale aj pre hifi. Keďže celé Ground Zero zostavy sme predstavovali už veľakrát, presadila sa myšlienka urobiť čo najlacnejšiu zostavu s čo najlepším zvukom. Dopredu sme vybrali najlacnejšie kompo reproduktory Ground Zero GZIC 650X za 65 eur! To, ako hrali, kým boli v aute samotné, tomu nechcel veriť nik. Každý hľadal zosilňovač a basák. Pritom sme hrali z lacného LG rádia. To potom vystriedalo autorádio s DVD mechanikou a 3,5-palcovým LCD displejom Ground Zero GZCR 635DVD za 249 eur. V aute tak môžete pozerať filmy, klipy, počúvať MP3-jky z DVD-R, SD kariet či USB kľúča. Tomu hovorím univerzálnosť.

Dozadu sme zvolili sme trochu drahšie ovály (rozmer 4×6 palcov) aby aspoň stredy a výšky boli zmyselné, keďže pôvodné uchytenie je zle riešené a je nemožné dostať odtiaľ nejaké basy. Opäť značka Ground Zero, model GZRF 46X za 57 eur.

Basovú sekciu sme vyberali dlho. Ground Zero má asi najlepšie basáky na svete, hľadali sme však najlacnejšie riešenie. Nakoniec sa vymyslela akcia pre dva sety od značky NewSound/Climax, ktorá je u nás úspešná najmä pre dobré ceny. Subwoofer Climax Danger 500 obsahuje nový, kvalitný basák, ku nemu sme zvolili zosilňovač Climax Bullet 900. 500 W zostava stojí síce 360 eur, ale v akcii sa u nás bude predávať za perfektných 180 eur (pozrite si akcie hificlub.sk). A to je cena, kde sa potrebujeme dostať! Kto chce šetriť akumulátor, môže zvoliť drahší set s digitálnym zosilňovačom Gravity PS1000.

Ako to celé hrá?

No podľa môjho názoru famózne za tie peniaze. Veľmi veľa robí vytlmenie auta a bez neho bude zvuk najmä na basoch dosť odlišný. Dobrá správa je, že nepotrebujete tlmiť celé auto. Stačí kúpiť 4 pláty Dynamatu alebo STP a po dva ich použiť na predné dvere. Zázrak sa okamžite dostaví! Zvyšok závisí od kvality autorádia.

Ja som zvyknutý používať pri montáži drahšie veci. Avšak musím uznať, že aj tie najlacnejšie repráky dokážu vo vytlmených dverách jednoducho zázraky – inak sa to ani nazvať nedá. Aby som mal radosť z reproduktorov za 50 eur? To som zažil po prvýkrát. A celá zostava aj s rádiom predstavuje lacnú, kvalitnú, multimediálnu „pecku“. Na niečo tá kríza dobrá je. Pred rokom 2008 by sa za 500 eur ledva dalo kúpiť rádio s LCD displejom a DVD. Dnes je to proste kompletná zostava, ktorá urobí radosť aj rozmaznanejšiemu poslucháčovi.

Merania

Pre tento projekt sme museli zohnať kvalitný hlukomer. Bol s tým trochu problém, nakoniec sme našli, čo sme potrebovali. Prístroj, kde sa dá zaznamenať maximálna aj minimálna hodnota, prepnúť váženú krivku „C“, ktorá meria zvuk podobne ako to počuje ľudské ucho a podobné audio úchylky. Prvé merania sme urobili v sériovom aute bez úprav. Namerali sme v stojacom aute 73dB, čo sedí s údajom výrobcu, takže sme si zároveň overili aj kalibráciu prístroja.

Meranie na voľnobeh

Zaujímavé bolo meranie na voľnobeh. Takmer rovnaké hodnoty znamenajú, že ak by sme chceli viac zatlmiť motor, museli by sme odstrojiť priečku motorového priestoru až na plech. A to znamená motor von z auta, celé kúrenie, klimatizáciu…Takto to asi urobí jeden človek z tisíca. My sme chceli ukázať to, čo je reálne takmer pre každého. V tabuľke je vidieť jednoznačný úspech našej práce. Priemerne sme auto odhlučnili o 2-3,5dB. Ak sa vám to zdá málo, pripomeniem, že decibel dB je logaritmická hodnota. Takže +3dB značí nárast o 100 % (teda dvojnásobok pôvodnej hodnoty!), +6 dB je už štvornásobok. -3 dB je priemerná hodnota nášho úspechu. Takže hluk v aute sme potlačili o polovicu! Samozrejme, dôležité je, na ktorých frekvenciách klesol hluk o akú hodnotu. Tak by sa presne ukázalo, v čom spočíva kvalita značiek Dynamat a STP. A tam by pohoreli ich napodobeniny. Žiaľ, takéto meranie bolo nad naše možnosti. Čo sa týka delenie auta na STP a Dynamat polovičku, subjektívne rozdiel necítiť, ani hlukomerom sme nezaznamenali rozdiel. Je to pravdepodobne spôsobené šírením zvuku a rezonancií materiálmi auta. Rozdiel by bol, ak by sme mali dve identické autá, jedno vytlmené Dynamatom, druhé STP materiálmi. Takto môžete posudzovať rozdielny zvuk pri poklepaní na pravé a ľavé plechy auta.

Záver

Naša práca preukázala opodstatnenosť chvály Dynamatu ako najlepšieho tlmiaceho materiálu na svete a STP ako jeho ekonomického protivníka. Pocitovo je Fabia omnoho tichšie auto, ktoré po poklepaní na plechy „mlčí“. Žiaden zvonivý zvuk, žiadna rezonancia. Dvere sa zatvárajú s „klapnutím“ ako na drahších autách. Vo vnútri auta je až zvláštne ticho, ak idete ustálenou rýchlosťou po kvalitnom asfalte. Najväčší prínos bol ohľadne hudby v aute. Neuveriteľné basy z predných dverí, pevný a silný bas z batožinového priestoru. Aj (alebo skôr najmä) vďaka Dynamatu a STP je toto auto radosť šoférovať a užívať si v ňom dobrú muziku. Je to relax. Dokázal by som byť opäť obchodným zástupcom…

  stojaci automobil   rýchlosť 60 km/h     rýchlosť 90 km/h     rýchlosť 120 km/h  
  voľnobeh vpredu vzadu v kufri vpredu vzadu v kufri vpredu vzadu v kufri
sériová Fabia Combi 73 91 89 94 97 94 98,5 101,5 94 102
odstrojené auto 73,5 94 92 97 99,5 97,5 99,7 102,5 96 103
vytlmené auto 72 91 87,5 92 94,5 90 95,5 98 91,5 99,5

 hodnoty sú v dB (auto s pneumatikami 205/55/R16)