Zástupcovia 55 odborných časopsiov z 29 krajín už po 38. krát vybrali nejlepšie výrobky z oblasti elektroniky a optiky. A už tretím rokom to nie je európske udeľovanie cien (European Awards) ale po pridaní Japonska, Indie, Kanady a Hong Kongu sa názov zmenil na Expert Awards.

Čo to znamená pre ľudí, ktorí vedia čítať medzi riadkami? Skalní audiofili a hifisti vedia, že vždy bol veľký rozdiel medzi výrobkami pre Ameriku, Európu, ale najmä Japonsko! Kvalitnejšie tranzistory, malé modelové úpravy, lepšie súčiastky – ktoré nezaplatil bežný európan zvyknutý na „best price“, s radosťou zaplatil japonec, od malička posadnutý snahou o dokonalosť. Kto o týchto slovách pochybuje, nech sa opýta pravého audiofila, prečo má vo svojej zbierka LP a CD platní špeciálne japonské vydania. Iste, niektoré obsahujú bonusové skladby, ale to nie je ten pravý dôvod. Pre japonský trh sa totiž lisovali kvalitnejšie disky. Aj preto je dnes Instagram zaplavovaný práve japonskými obalmi LP a CD platní, kde sa majitelia chvália uloveným exponátom… Znamenajú teda zmeny v EISA že sa výrobky zjednocujú a už sa nebudú robiť rozdiely medzi trhmi? (Rozumej: že sme aj japoncov naučili tureckému biznisu: najlacnejšie možné a ešte v zľave?) Uvidíme.

EISA rozdeľuje výrobky takto: Hi-Fi, Home Theatre Display&Video, Photography, Home Theatre Audio, Mobile Devices a In-Car Electronics. My sa pozrieme na In-Car Electronics, alebo jednoducho, po našom: „auto-hifi“

EISA best value DSP 2020-21: GROUND ZERO DSP 4-8 XII

8 rokov po sebe získala Značka Ground Zero ocenenie EISA a definitívne tak potvrdila, že patrí na špičku tohto segmentu. Po subwooferoch, reproduktoroch a troch zosilňovačoch, boduje obľúbeným DSP procesorom. V dnešných autách je to často jediný spôsob ako dosiahnuť perfektný zvuk a nemeniť originálne autorádio zaliate v palubovke. 8-kanálové DSP má dva 28-bitové prevodníky Analog Devices a v reálnom čase dokáže upraviť vstupný signál (z reprokáblov, alebo cinch vstupov) pre 8 výstupov. Tie si môžete navoliť podľa vašej ľubovoľnej konfigurácie. 10-pásmový ekvalizér na každý z 8 kanálov, časové korekcie, fázové posuny, variabilné výhybky. Auto-turn samozapínanie je v moderných autách nevyhnutnosťou (keďže spínaných 12V len tak ľahko nenájdete). Cena okolo 300€

EISA In-car Head unit 2020-21: Kenwood DMX 9720 XDS

Kenwood ukázal opäť, že „autorádiá“ su jeho doménou a právom patrí už celé desaťročia na úplnú špičku. 10.1″ HD displej, pripojiť môžete mobil (Android Auto alebo Apple CarPlay) a až 4 rôzne kamery pre 360° pohľad okolo auta. Prehráva FLAC aj DSD, má Bluetooth 5.1 (tým pádom zvládne LDAC protokol) a DAB+ tuner. Vstupy USB aj HDMI. Proste moderný kombajn. Cena: cca 1000€

EISA Sound processor 2020-21: Helix DSP Ultra

Helix sa na DSP procesory zameriava už po celé roky a je to naozaj vidno. 12-kanálová novinka má špičkové parametre a schopnosti. Dva 64-bitové signálové procesory Analog Devices. Jeden optický vstup (12-96kHz), jeden koaxiálny (12-192kHz), 12x RCA výstup. 32-bitové prevodníky Asahi Kasei, odstup signál/šum 117dB (na váženej krivke A). To je proste High-End v aute. Cena cca 1000€

EISA in-car amplifier 2020-21: Mosconi Gladen Atomo 2

Zosilňovače do áut prešli digitálnou revolúciou. Trieda D potrebuje menej prúdu, tým pádom šetrí batériu, môže byť omnoho menšia (nepotrebuje také chladenie) a dokáže digitálne upravovať signál. Znalci analógu zaplačú, ale taký je dnes svet. A tak je najlepším zosilňovačom malý, špičkový Gladen s výkonom 2x100W (4Ohm), má HP/LP filter a automatické on/off podľa vstupného signálu (v moderných autách na nezaplatenie). Cena cca 229€

EISA DSP amplifier 2020-21: ETON Stealth 7.1 DSP

Ako píšem vyššie: keď zosilňovač, tak digitálny, a keď digitálny, tak rovno s DSP procesorom. 5x100W@4Ohm, alebo 2x180W@2Ohm výkonu, 7-kanálové DSP, digitálny optický vstup (pre Hi-Res streaming), Auto-turn funkcia, 21-pásmový parametrický EQ na vstupe… a rozmery 250x142x50mm. Cena: okolo 719€

EISA subwoofer do auta 2020-21: Hifonics ZRX6 D2

Basy chce mať v aute každý. Bohužial, keďže už nik nevie ako má kvalitný zvuk znieť, často počujeme, že nové autá majú už basy poriadne. Nemajú. Tak duní sud, nie poriadny basák. Ale čo môže človek vedieť, keď hudbu počúva z LCD TV. A soundbar duní tak, ako vaše auto. Poriadne subwoofery robil vždy Hifonics. 2x2Ohm, 400W max a môžete ho osadiť aj do malej 15l basreflex ozvučnice (takto to testovali na Hifitest.de). Cena 135€

EISA High-End component in-car 2020-21: Audison bit One HD Virtuoso

Tak takýto názov kusu elektroniky dokážu dať iba Taliani. Audison je dlhú dobu líder v špičkových DSP prístrojoch. Opäť najlepšie 32-bit prevodníky, dva optické vstupy (24/192kHz), 13 konfigurovateľných výstupov. A všetky úpravy signálu, ktoré si dokážete predstaviť. Nastavovanie cez Windows PC softvér. Cena 1390€

EISA Camper-van head unit 2020-21: Zenec Z-E3766

Konečne autorádio, poviete si. No áno. Ale do obytného auta (špeciál do Fiat Ducato III, Citroen Jumper II, Peugeot Boxer II). 9″ displej, prepojenie Apple Car play aj Android auto. DAB+ dvojitý tuner, FM rádio, HDMI, vstupy na kameru, 2xUSB… Ale asi najdôležitejšia je navigácia, kde si zadáte dĺžku, šírku a výšku auta a navi by vás nemala poslať tam,kde neprejdete kvôli rozmerom. Cena cca 970€

EISA in-car dashcam 2020-21: Kenwood DRV-A501W

Trochu kontroverzie na koniec. Áno, patrí to do auta. Nie, nie je to auto-hifi. V štátoch, kde sú vybrzďovači, ľudia, čo sa vám hodia pod kolesá v snahe vytĺcť z vás nejaké peniaze je toto masový produkt. Na druhej strane, v Portugalsku vám ju rovno zhabú a toť v Rakúsku by ste ju nemali používať vôbec. Ale je tu, má polarizačný filter, 3″ farebný displej QHD rozlíšenie (2560×1440@30fps), vstup pre zadnú kameru a G senzor, ktorý uloží záznam ak „pocíti“ náraz. Cena 189€