Po troch mesiacoch užívania novej Octavie 3 (a nabehaní 16 000km) padlo jasné rozhodnutie: auto musíme ozvučiť normálnou hudbou a hlavne aspoň trochu stíšiť hlučnosť od zadnej nápravy! Možno sa novinári vozili po dokonalej diaľnici, keď napísali „rozdiel medzi multilinkom Octavie 2 a vlečenou nápravou Octavie 3 je zanedbateľný“ – realita je však úplne inde!

Absolvovali sme cestu do Chorvátska (tá sa dala prežiť), 4000km po Ukrajine (to bolo z hľadiska komfortu utrpenie), ale hlavne sme po slovenských cestách nabehali viac ako 10 tisíc km! A môžeme pochváliť perfektný motor (2.0TDi/110kW), výborne riešené autorádio Bolero (super prístup ku MP3-jkám cez USB, perfektný palubný PC a vynikajúce Bluetooth handsfree)… Ale komfort a hlučnosť podvozka je proste neúnosná. Prejazd „mačacích hláv“, čiže dlažby je utrpením a každá väčšia jama znamená ranu ako z dela plus pecku do chrbtice. Majitelia BMW a M-paketov nebudú súhlasiť, ale toto proste nie je známka dobrého auta! Octavia za 25 tisíc € by mala byť rozhodne prívetivejšia!

Preto sme sa rozhodli vylepšiť komfort na palube. Pre začiatok vymeníme všetky reproduktory za strednú triedu od značky Ground Zero a dvere spolu s kufrom vytlmíme značkou STP. Do toho však prišli novinky od GZ! Aj Ground Zero začalo robiť tlmiace materiály a nie je nijakým tajmostvom, že ich pre nich robí práve STP. Preto sme sa rozhodli zopakovať pokus z minulosti (Fabia combi: Dynamat vs STP) a tentokrát sme Octaviu 3 vytlmili 50/50 značkami Ground Zero a STP.

Predné dvere Octavia 3

Predné dvere sa rozoberajú štandartným spôsobom, žiaden zádrheľ vás nečaká. Výborný je prístup ku zadnému plechu dverí, stačí dať dole dva veľké plastové kryty a môžete tlmiť aj zadný plech – bez odobratia sťahovania okien, alebo odvrtávania nitov. Pochvala!

Šok môžete dostať až keď uvidíte, ako vyzerajú sériové reproduktory! Menší magnet som asi ešte nevidel! Napriek tomu hrá aj základná hudba slušne – repráky sú dobre umiestnené a majú gumené „smerovače“, ktoré zabraňujú akustickému skratu. Sú to klasické 16-tky vpredu aj vzadu.

Zadné dvere Octavia 3

Zadné dvere prekvapia otočnou skutkou (10-tka kľúč), ktorá drží naspodku celý tapacír. Repráky sú „priskrutkované“ plastovými „nitmi“ – tie treba vytlačiť.

Tlmenie dverí Octavia 3

Tlmenie je základ pre silné a kvalitné basy. Rovnako ako poriadne uchytenie stredobasov. Použili sme po 2 podložky vyrezané z MDF dosky (pre predné aj zadné dvere). Pravá strana auta je vytlmená novinkou od Ground Zero: Ground Zero GZDM 2500G (v krabici je 25 týchto plátov, dajú sa kúpiť aj po jednom, ak by ste chceli začať s tlmením opatrne). Na predné dvere sme použili 7ks GZDM plátov, na zadné dvere 5ks. Pri menej dôslednom tlmení (len okolie reproduktora) si vystačíte s počtom 4 a 3. Ľavá strana je tlmená protipólom od značky STP: STP Gold. Použili sme 1 a 1/2 veľkého plátu na predné dvere a 1 plát na dvere zadné.

Reproduktory Ground Zero sme osadili dopredu aj dozadu. V predných dverách je vyššia stredná trieda GZUC 165SQ za 349€. Na dnešné časy vyššia suma, avšak v dobe pred krízou by to boli iba bežné repráky. Problémom bolo iba osadenie výškačov – jednoducho do trojuholníkov namiesto pôvodných nevojdú a je potrebné ich trošku „doladiť“. Zadné dvere dostali bežnejší model (v skutočnosti najpredávanejší typ) GZTC 165TX ktoré dostanete pod 100€.

Pri dverných tapacíroch je dôležité dávať pozor, aby ste nezalepili otvory a cesty pre centrálne zamykanie, pre skrutky držiace tapacír, a pod. Z hľadiska zvuku je potrebné tlmiť najmä miesto v okolí reproduktora. Ideálne je, ak viete vytvoriť „domček“ pre basáčik, aby sa zvuk nerozlieval po dverách, ale smeroval von – do kabíny auta. A pozor, aby ste nechali miesto pre voľný pohyb membrány reproduktora. Zvuk, keď membrána naráže do peny, plastu, zle uchyteného medzikružia, alebo voľného kábliku, je veľmi otravný…

STP vs Ground Zero tlmenie. Opäť sme urobili pokus s dvomi značkami tlmenia. Zaujímavosťou je, že by malo ísť o úplne identické materiály, len s iným logom – avšak obaja montážnici zreteľne cítili rozdiel nielen pri práci s materiálmi, ale aj pri následnom „teste zatlmenia poklepaním na plochy“. Kupodivu, obaja vyhodnotili ako „lepší“ práve GZ. Bohužiaľ, následné meranie hlukomerom nedokázalo zaznamenať rozdiely medzi materiálmi. Zrejme teda ide o subjektívne pocity testovaných. Prekvapenie však nastalo pri meraní celkovej hlučnosti – o tom na konci článku.

Hlučnosť zadnej nápravy Octavie 3 je často preberanou témou. Majitelia VWgroup a BMW áut sa na tvrdý podvozok asi sťažovať nebudú, sú zvyknutí. Pre ostatných je nepochopiteľné, prečo by človek dobrovoľne mal trpieť v aute s tvrdým podvozkom. Ja osobne poznám iba málo tvrdších áut. Obuté pritom máme štandartné kolesá 225/45/17″. Dôvodom, prečo sme sa pustili do tlmenia bol najmä hluk zo zadu. Zvolili sme opäť obe značky: Ground Zero aj STP a vytlmili kufor pekne 50/50. Použité boli opäť pláty GZDM 2500G (dokopy 16ks) a novinka v sortimente STP: STP iSilver, spolu 3 veľké pláty (dajú sa kúpiť aj samostatne).

Aby ste sa dostali ku celému kufru, je nutné vybrať zadné sedadlá (pomocou kovového zámku medzi nimi-ten je pod plastovou krytkou), následne začať bielym trojuholníkom tapacíru (je iba na cvokoch, teda stačí jemne odtiahnuť a „vytrhnúť“), odskrutkovať všetky držiaky v kufri a vybrať oba tapacíre a koberec. Dostanete sa až ku plechom. Z nich odstráňte originálne „tlmenie“ (kusy plste – ide to veľmi zle, pomohlo nahrievanie teplovzdušnou pištoľou). Plech odmastite (trebárs riedidlom) a môžete tlmiť. Pôvodné malé asfaltové pláty z fabriky neodstraňujte. Je to zbytočné a svoj účel plnia dobre.

Na vytlmenie kufra sme použili STP iSilver pláty (3ks), pláty od GZ: GZDM 2500G (16ks) a odhlučňovacie samolepiace peny: STP BTP 10 (2peny z 3 v balíku) a Ground Zero GZDF-300G (tento materiál sme použili aj na dva tapacíre dverí).

Subjektívne ku veľkému utlmeniu nedošlo, hlukomer však hlásil úplne iný výsledok! Meranie sme opakovali 3×, pretože sme nemohli uveriť výsledku. Reálne došlo ku takmer polovičnému úbytku hluku v kabíne (viď tabuľka), pričom subjektívne sme to až tak nepociťovali. Je to spôsobené skladbou šumu a hluku (najmä spodných frekvencií) commonrailových TDI motorov.

Basové dunenie preniká do kabíny neustále a spôsobuje pocit hluku, pričom samotný hluk od nápravy je pomerne slušne odfiltrovaný tlmením. Dunenie motora však preniká celou karosériou a šofér po chvíli jazdy nedokáže identifikovať pôvod hluku. Dokonca sa sluch prispôsobí a motor po zahriatí takmer „vôbec nepočuť“. Pravdu odhali až hlukomer, ktorý po vypnutí motora zaznamená až 10db pokles hluku v kabíne (pri stále rovnako hlasnom autorádiu)! Zníženie hluku o 3dB tak predstavuje jeho potlačenie o polovicu!

Decibel je logaritmická hodnota a každé 3dB znamenajú 2-násobok voči pôvodnej hodnote! -3dB je pokles o polovicu, -6dB je štvornásobný pokles, -9dB je osemnásobok!

Celá montáž trvala dvom ľudom 22 hodín (každý po 22h)

tabuľka nameraných hodnôt hluku (a pokračovanie článku TU)

rozpis použitého materiálu:

GZDM 2500G 28ks (7 predné dvere, 5 zadné, 16 kufor)

STP iSilver 3ks (kufor)

STP Gold 3ks (1+1/2 predné dvere, 1+1/4 zadné)

GZDF-300G 1x (tapacír dverí+kufor)

STP BTP10 2x (tapacír dverí+kufor)

Galéria