Keďže sa nás často pýtate, koľko stojí kompletné tlmenie auta a či to stojí za tie peniaze, rozhodli sme sa pre opačný extrém – vytlmiť lacné auto čo najlepšie, za čo najmenej peňazí. Rozpočet sme stanovili na 250€, pričom vytlmiť a odhlučniť sa mali všetky 4 dvere a aj motor auta. Lacné auto je široký pojem, pretože dobrú jazdenku kúpite aj za 2500€. Zvolili sme preto kategóriu „lacné nové auto“. V poslednej dobe sa roztrhlo vrece s takýmito autami a spadajú sem všetky Dacie, Renault Thalia, Fluence, Peugeot 208, 301, Honda Jazz, Hyundai i20, atd…

Všetko sú to autá, ktoré dostanete za veľmi dobré peniaze. A hneď pri prvých jazdách zistíte, kde sa šetrilo najviac. Holé plechy prednej a zadnej kapoty bez čalúnenia, podbehy s iba základným krytovaním, tenké koberce a tapacíre, dvere bez tlmiacich plstí… Týka sa to však rovnako aj drahších áut! Snaha ponúknuť dobrú cenu vedie k šetreniu aj takú Toyotu, VW, či BMW!

Celé tlmenie zvládnete za jeden deň, aj keď ste to predtým nikdy nerobili. Všetky autá sa dajú rozobrať pomocou plochého a krížového skrutkovača, často sú použité skutky Torx (to sú tie hviezdicové hlavičky). Dverné tapacíre držia vždy 3-4 skrutky, ukryté pod plastami v kľučkách a stredovom madle. Celý tapacír je potom prichytený plastovými „cuplíkmi“ po obvode. Tie sa môžu vylomiť, ale pri opatrnej manipulácii sa to dá zvládnuť bez škôd (cuplíky kúpite za pár centov, keby ste to už fakt prehnali).

Po odstrojení a odňatí krycieho igelitu (zabraňuje iba premoknutiu dverného tapacíru – nahradíme ho bitúmenasfaltom STP iSilver /Anticor S / Anticor G…), musíme odmastniť povrch dverí! Stačí na to obyčajný lieh (Vzduchol) a handrička. Je to nutné, aby samolepiaci bitúmenasfalt držal aj v zime pri -20°C, aj v lete pri +50°C. Tlmíme zadný plech dverí, aj ten predný. Ak chceme zabrániť rezonovaniu plechu a vibráciám, nemusíme tlmiť úplne celú plochu. Bola by to však škoda. Súvislá vrstva iSilveru, alebo Anticoru L/S/G, zabráni nielen rezonovaniu, ale aj prenikaniu hluku do kabíny.

Pláty tlmiaceho materiálu je nutné „privalčekovať“ na plech, nestačí iba popritláčať niekde rukami. Musíte prejsť celú plochu a pritlačiť materiál všade, aby držal počas celej životnosti auta. Ak nemáte valček, použite napr. rúčku skutkovača, alebo niečo podobné.

Tam, kde sa neviete dostať, narežte užšie pláty, prehnite ich, prestrčte cez úzky otvor a vystrite vo vnútri dverí. Je to nepohodlné, ale vytlmíte tak kompletne celú plochu. Tlmiť prednú stranu je jednoduchšie, pozor iba na tiahla centrálu a spúšťače okien. Po zatlmení najprv vyskúšajte, či sa dá auto zamknúť a či okná idú bez problémov. Až potom dvere skladajte.

Nám sa pri zatlmení dverí a vytlmení tapacíru penou Biplast 5 (zabraňuje prenikaniu hluku a tlmí rezonovanie plastov a rôznych úchytiek) začal na jednych dverách zasekávať centrál. Človek čo dorábal v Logane centrál sa jednoducho napojil na tiahlo svorkou so skrutkami. Tie potom drhli o penu Biplast 5 a jedny dvere nezamykali. Pomohlo až vyrezanie peny v okolí kovovej spojky.

Po takomto vytlmení okrem potlačenia hluku (čo môžete zaznamenať až pri dlhšej jazde), výrazne vylepšíte zvuk v aute! Vytlmené dvere totiž poskytnú reproduktorom omnoho lepšiu „ozvučnicu“. Rozdiel vo zvuku spoznáte okamžite. Poriadne basy aj z lacných reprákov, lepšie stredy. Kvôli potlačeniu hluku nemusíte dávať rádio naplno a zvuk budete počuť bez skreslenia. Mnoho ľudí tlmí auto iba kvôli lepšiemu audiu.

My sme mali iba úplne lacné 13cm RTO reproduktory našróbované priamo v tapacíre (čiže najhoršia možná inštalácia). Po zložení dverí a skúšobnej jazde to bolo to najväčšie prekvapenie. Zlepšenie zvuku rádia bolo proste neuveriteľné.

Tapacíre je dobré apoň trochu pokryť aj vrstvou bitúmenasfaltu a potom vrstvou odhlučňovacej peny (Biplast 5, 10, SPL 04, 08…).

Následne sme sa pustili do tlmenia motora. Slúži na to špeciálna pena STP HoodSolution, ktorá vydrží tepelné výkyvy pri motore, ako aj znečistené prostredie. Pod ňu vždy odporúčam dať najprv na plech vrstvu bitúmenasfaltu STP iSilver/Anticor S, Anticor G… Tak docielite, že pena bude držať na perfektnom čistom povrchu (hliníková vrstva Anticoru, iSilveru) a zároveň bitúmenasfalt veľmi pomôže potlačiť hluk pri vyšších otáčkach.

Ako sme teda spokojní s výsledkom? Auto je celkovo tichšie. Najmä pri vyšších otáčkach je omnoho tichší motor. Vo vnútri v kabíne je najväčí rozdiel pri počúvaní hudby a pri rozhovore pri 80-90km/h. Počas mestskej jazdy pri 50km/h v meste si nestihnete uvedomiť, že je auto tichšie, hoci namerané hodnoty dokazujú účinok tlmenia. Prvá dlhšia jazda vás však okamžite presvedčí. Ak by sme mali ďalších 100€, určite by sme zatlmili podbehy (Anticorom G a naň by sme dali SPL 04, alebo 08). A potom ešte zadné (piate dvere) a priečku za sedadlami.

Kompletné vytlmenie strechy a podlahy by síce pri takomto auto bolo pomerne jednoduché, cena tlmenia by však už bola pomerne vysoká (500-700€). Ak by to však bolo moje auto, určite by som sa do toho pustil. Kúpiť si lacné auto a dorobiť si ho potom podľa seba, je totiž to, čo robí Ameriku Amerikou. Mám potom auto, aké chcem. Kúpiť si drahšie auto na leasing/úver a báť sa potom do neho zasahovať, je také…európske… Aj preto je u nás podstatne menej milovníkov áut. Pribúda konzumentov, ktorí sa už tešia, ako nebudú musieť šoférovať vôbec… Pritom dať dolu okná, pustiť si dobrú muziku a ísť kam sa mi zachce – je tá posledná sloboda, ktorá nám zostáva.

použitý materiál:

STP Anticor G 1pack

STP HoodSolution 1

STP Biplast 5 1

Namerané hodnoty:

Dacia Logan 1.4/55kW

voľnobeh

60 km/h

90 km/h

120 km/h

séria

78

90

92

96

vytlmené

74,5

87

90

93