Požiadavka zákazníka bola vcelku jednoduchá: vytlmiť 4 dverí čo najlepšie a výrazne vylepšiť hudbu v aute. Rádio zostáva sériové a všetko aj s prácou sa musí zmestiť do 500€. Ideálne ak sa to stihne počas jedného víkendu, kým si urobí výlet v Tatrách. Jasné požiadavky = jasné riešenie.

Vybrali sme značku Ground Zero, sériu Titanium, aby sme vošli do rozpočtu. Avšak aj tak považujem tieto repro za najlepší pomer cena/výkon ak chce zákazník silné basy a dobrý zvuk za čo najmenej peňazí. Do predných dverí pôjdu komponentné Ground Zero GZTC 165TX a do zadných koaxiálne GZTF 16TX. Koaxiálne dozadu – to je overený výber, pretože takto nevrieska šoférovi do ucha zadný výškač, keď si posunie sedačku dozadu. (Veľa áut má proste výškový reproduktor umiestnený príliš v rohu dverí). Navyše, vo Vitare nebola predpríprava na umiestnenie výškača a rezať do tapacíra sme nechceli (takto by sa však dalo vybrať vlastné umiestnenie výškového reproduktoru).

Musím spomenúť sériové rádio vo Vitare: zatiaľ asi najrýchlejšie a najlepšie rádio, aké som v sériovke videl a počul! Bleskový výber mp3-ják z rôznych folderov, perfektné scrollovanie, rýchlosť, zobrazenie údajov… Proste špica. Rovnako zvuk bol neuveriteľne dobrý. Už na sériové repráky to hralo veľmi slušne – mnohé prémiové značky môžu iba snívať o takomto zvuku. Jednoducho neuveriteľná hudba od Suzuki.

Rozobratie dverí je pomerne jednoduchá záležitosť, ak ste to už niekedy robili. Na prvýkrát pol hodinka – hľadáte kde je aká skrutka, kde páčiť plasty a kde je to prilepené na fix. Druhé dvere máte potom do dvoch minút. Stratil som kopec času, kým som zistil, že Suzuki má naozaj iba jednoducho ukryté 2 krížové skrutky – a to je celé.

Nevýhoda je vypracovanie plastov tapacíru. Ľahké, krehké, ohybné, tenké… Začínajú rezonovať už pri nízkej úrovni basov! Tu by sa priam žiadalo extrémne tlmenie. Aj preto som zákazníkovi dal toho tlmenia viac, ako bol môj pôvodný rozpočet.

Zadný plech sme tlmili bitúmenasfaltom od STP: Antirust G. Je to hrubý a solídny materiál – veľké dvere Vitary si to žiadali. Netradičné dve výztuhy vo dverách znamenali kopec času navyše – pretože tlmiť sa muselo po pásoch (nie vcelku) a rezať presné rozmery a používať valček pomedzi hrany vás jednoducho zabrzdí…

Na bitúmenasfalt ide vrstva akustickej peny od Silent Coat: SC-NI6 Neoprene. Nielenže perfektne tlmí hluk zvonku auta, ale výrazne vylepší basy v aute (tým, že v podstate vytvára z dverí ozvučnicu pre reproduktor). Je samolepiaca, strihá sa nožnicami. Kvôli maximálne dobrému zvuku, sme zvolili priamo za reproduktor ďalší materiál – Gladen Aero Wave. Jeho „vajíčková“ štruktúra rozbíja stojaté vlnenie a o ďalší kúsok vylepší výsledný zvuk.

Keďže originálne reproduktory majú naozaj miniatúrny magnet a extrémne lacné vyhotovenie, výmena za seriózne reproduktory prináša veľký posun v kvalite zvuku. Pevné a mohutné basy, solídne stredy a čisté výšky. Navyše dynamika. Kto má rád hudbu, nemôže mať sériové repro v aute.

Aby platili predošlé vety, musíte reproduktor osadiť čo najpevnejšie. Na to slúžia medzikrúžky z MDF dosky. Poriadne uchytené (skrutky+silikón+tlmiaci bitúmen) dokážu reproduktory vydať zo seba 100%. Ak ich len tak ledabolo prišróbujete, nebude to ani basovať a veľmi skoro začnú skresľovat a chrčať.

Rovnako medzikrúžky aj do zadných dverí. A keďže ozvučnica pre reprák musí byť uzatvorená, musíte poriadne zatlmiť aj predný plech, prelepiť všetky otvory, čím vlastne vyrobíte reproduktoru jeho vlastnú skrinku – ozvučnicu. To je celé tajomstvo dobrého zvuku. Samozrejme, dôležitý je správny výber reprákov, zosúladenie s rádiom/zosilňovačom, správne zapojenie polarity a konečné vyladenie audia. Preto kvalitné montážne stredisko dokáže pri rovnakých komponentoch dostať výrazne lepší výsledný zvuk. Avšak skúšať to samozrejme môžete – každý raz začínal 🙂 Na uzavretie dverí sme použili lahší a tenší STP iSilver Antirust (nástupca obľúbeného materálu STP iSilver)

Veľmi dôležité je aj kvalitné vytlmenie tapacírov! Od toho záleží, či vám v aute pri hlasnej hudbe bude niečo rezonovať a vrčať, alebo nie. Ďalším plusom tlmenia je ďalšia vrstva materiálu a opäť výrazné zníženie hluku v aute. Už pri takomto serióznom vytlmení dverí budete počuť, že auto je tichšie, najmä ak si vypnete na chvíľu rádio. Zistíte, že ani pri 130km/h nemusíte v aute na seba zvyšovať hlas. Tlmili sme akustickou penou STP Biplast 10DYI.

Výrazne to prispieva ku komfortnému cestovaniu a ani dlhé cesty na dovolenku nemusia byť stresom, ale môže to byť vec, na ktorú sa budete dokonca tešiť. Konečne si popočúvate dobrú hudbu, na ktorú inak nemáte čas…

Po dvoch dňoch práce (a niekoľkých ťažkých chvíľach) prišiel čas vyskúšať hudbu vo vytlmenom aute. Priznám sa, trochu som sa obával, aby zákazník počul jasný rozdiel oproti vydarenej sériovke. Moje trénované (a týrané) uši boli viac ako spokojné. Neuveriteľne silné basy a čisté výšky boli výrazne inde, ako pred dvomi dňami keď som auto preberal. Navyše pocit pri zatváraní dverí sa ani nedá opísať. Namiesto buchnutia tenkého plechu zrazu pocit ako keď pribuchnete trezor. Naozaj, za danú cenu, viac ako dobrý výsledok.

Keďže sme mali obmedzený čas na montáž, tentokrát sme nemohli urobiť zvyčajné meranie hlukomerom (sú to cca 3 hodiny navyše, ktoré sme jednoducho teraz nemali). Takže nemám ani subjektívny pocit, čo sa zníženia hlučnosti týka – autom som vôbec nejazdil. Avšak audio je naozaj perfektné – aj základná séria od GZ dokáže naozaj kvalitne ozvučiť takéto SUV. A či to celé trápenie a financie stojí za to? Neváhal by som ani sekundu.

Použité materiály:

Ground Zero GZTC 165TX 119€ (akcia)

Ground Zero GZTF 16TX 79€

STP Antirust G plát 4x 13,90= 55,60€

STP iSilver Antirust plát 5x 8,50= 42,50€

STP Biplast 10DYI plát 8x 6,90= 55,20€

SilentCoat Neoprene6 plát 4x 9,90= 39,60€

MDF krúžky 2páry 2x 4,90= 9,80€

Spolu: 400,70€