AUTODAX s.r.o.
Popradská 27
059 11 HOZELEC

tel./fax: (00421) 52 776 77 41
mobil: 0911 990 100, 0911 990 200
mail: obchod@24sro.sk

ANTIRUST S shop pack - STP

STP STP ANTIRUST S shop pack
Naša cena: 19,90 €

STP BLACK Silver - STP

STP STP STP BLACK Silver
Naša cena: 114,90 €

VIBE Black Air 6C-V6B - VIBE

komponentné VIBE VIBE Black Air 6C-V6B
Naša cena: 119,90 €

 

home hifi .sk

CD/Blu-Ray prehrávače, AV receivery, 5.1 repro sety, subwoofery, Dolby Atmos, High-End kabeláž

Kompletné vytlmenie a odhlučnenie - FORD Tourneo Custom

   Je Dynamat najlepší materiál na svete?

   Keď priniesol zákazník tohto Forda, požadoval čo najlepšie odhlučnenie auta, bez ohľadu na cenu. Doma už mal  BMW 530d (F11) a od dodávky požadoval rovnaké ticho. Forďácky motor 2.2TDCi som poznal z Mondea a rozhodne nepatrí ku tým tichým. Podvozok dodávky je posledné miesto, ktoré budú vo fabrike tlmiť sériovo. Šípil som buď veľkú zákazku, alebo veľký problém. Pri prvej preberacej jazde som zostal doslova v šoku. Tak tichú "dodávku" som v živote nešoféroval. Po zahriatí motora bolo v kabíne subjektívne tichšie (merania však tvrdia opak), než v manželkinom Focuse 1.6TDCi. Viem, že nové Mondeo (to "astoňácke") je najtichšie auto strednej triedy, ale že si dal Ford záležať aj na "dodávke"?

Po zhodnotení možných prínosov a účinnosti vytlmenia, zákazník trval na čo najlepšom odhlučnení. Už z predošlých skúseností (Mazda RX-8) vedel, že tlmiť chce iba Dynamatom. Pri prvom nacenení (a odhadnúť, koľko materiálu tu použijeme bolo takmer nemožné), sme vedeli, že cena materiálu tu pôjde do tisícok. Nakoniec sa zvolil kompromis: Dynamat Extreme ako hlavný materiál a STP SPL 04 ako ďalšia vrstva. Plus toľko Biplastu 5 a 20, koľko bude nutné. Takto "presne" znela dohoda. Pustili sme sa teda do práce.

   Prečo teda Dynamat Extreme? Bolo jasné, že použijeme minimálne 4 celé balenia a hmotnosť tlmenia bude vysoká. Pri použití navrhovaného materiálu od STP, AnticorS by 4 balíky vážili cca 55kg. Pri použití Dynamatu je hmotnosť takmer polovičná! Nakoniec však nezáležalo ani tak na hmotnosti (a ani na cene!!), ale na účinnosti. Proste pomer hmotnosť/účinnosť/deklarované parametre, zákazníka presvedčil.  Keďže však cena za 4 balíky preskočila tisíc eur, po dôkladnom zvažovaní vybral ako ďalšiu vrstvu SPL04 od STP. Tento materiál považujem za najlepší výrobok, aký značka STP ponúka! Samolepiaca vrstva drží aj na prašnej plsti podblatníkov, materiál je ľahučký, nesmierne pevný a odolný.

   Koľko ľudí treba...

   Pomerne často sa nás pýtate, ako dlho trvá taká montáž? Koľkí ľudia ju musí robiť? Aké náradie je potrebné?

Preto som skúsil celé auto rozobrať a vytlmiť iba sám. Pomôcť mi musel ďalší človek iba pri skladaní a zakladaní stropného tapacíra (aby sa neprelomil, bolo by to potom vidieť). Nemal som žiadne manuály na rozoberanie, ani som si nič nepozeral dopredu na webe. Pravda, niekoľko áut som už predtým rozobral. Trúfam si však tvrdiť, že takúto prácu zvládne ktokoľvek, kto má trpezlivosť a teplú garáž. Náradie: plochý a krížový skrutkovač, plastová vidlička (na tapacíre, aby sa nepoškriabali), a TORX bity do skrutkovača (v celom aute sú použité 3 rôzne veľkosti). Ak budete dávať von aj predné sedadlá a podlahu, tak potrebujete račňu a ďalšie 2 veľkosti TORXu. To je všetko.

   Odstrojenie auta

   Odstrojenie trvalo jeden a pol dňa, aj kvôli tomu, že som sa párkrát zasekol na miestach, kedy som proste nevedel, ako ďalej. Vždy bola príčinou skrutka, alebo závlačka, ktorú som prehliadol. Zapotil som sa aj pri vyberaní sedadiel z auta - pekné, kožené sedačky mali červené tiahla (pre debilov), napriek tomu mi chvíľu trvalo, kým som pochopil systém sklápania a vyberania. A vybrať z auta dvojsedadlo vyžaduje slušnú kondičku. Rozobrať posuvné dvere je takisto dosť náročné, kvôli prístupu ku spodným skrutkám, ktoré navyše preklzujú v plaste a popri skutkovaní som ich musel "odtláčať-vyťahovať" z úchytov. Obrovský rešpekt som mal ku stropu, kde bol rozvod vzduchotechniky - nakoniec sa to ukázalo ako ľahká demontáž a Ford musím pochváliť za logické konektory a naozaj "easy" urobený celý systém uchytenia. Vôbec - toto Tourneo je perfektne, robustne a pritom jednoducho poskladané auto! Klobúk dole pred konštruktérmi...

   Tlmenie a Dynamat Extreme

   V podstate je samotné tlmenie tá najjednoduchšia činnosť! Odstrojíte auto na samotný plech, očistíte (liehom alebo riedidlom) a lepíte pláty tlmiacich materiálov. Na veľké plochy môžete rovno dávať celé veľké pláty, na malé plochy ich režete orezávacím nožom. Lepíte postupne z jednej strany na druhú, pretože na zvlnených miestach by ste inak potrhali hliníkovú fóliu. MUSÍTE materiál buď privalčekovať, alebo riadne pritlačiť aspoň nejakou plochou (rúčka skrutkovača). Rozhodne nestačí pritláčať rukami-prstami! Materiál poriadne priľne (a aj začne 100% tlmiť) až keď ho riadne pritlačíte ku povrchu - to určite nezvládnete prstami.

S Dynamatom Extreme som nerobil poriadne dlho a musím povedať, že jeho ľahkosť je ohromujúca. Neustále máte pochyby, či to bude naozaj tlmiť tak, ako "poriadny", hrubý a ťažký napr. AnticorS, alebo STP Gold. Hliníková fólia je pomerne hrubá a veľmi ľahko si na nej dorežete ruky - na to pozor! Kvôli tomu je aj menej tvarovateľná, ak je ohybov príliš veľa. Avšak ten tlmiaci účinok je neuveriteľný a neustále som na plechy neveriacky poklepával... Stačil aj menší kus materiálu a okamžite ste počuli účinok! Dynamat je skutočne to NAJ, čo si do auta môžete dať, ak na to máte financie.

   Tlmenie strechy

   Veľké, rovné plochy Tournea sa tlmili naozaj dobre, obrovská výhoda je výška interiéru, nemusíte byť celé hodiny pokrčený a doma potom nedokážete vstať z postele. Na strope sme objavili dva stredové reproduktory, ktoré mali zlepšiť posluch cestujúcim vzadu. Keďže majiteľ auta si zvolil pre ozvučenie auta dva páry talianskych komponentných PHD, po krátkej konzultácii sme oba repráky odpojili. Po ďalšom telefonáte sme ich odtiaľ odstránili úplne. Zbytočne zavadzali vytlmeniu a zapojené nazad už nebudú nikdy. Takže vrstva Dynamat Extreme, na ňu STP SPL04 a na stropný panel s kúrením hrubý STP Biplast 20. Myslím, že strecha je vytlmená pomerne extrémne.

   Tlmenie bočníc

   Obrovské bočné tapacíre šli dole pomerne ľahko, dôležité bolo označiť si na plechu, ktoré otvory musia zostať neprelepené, aby v nich mohli opäť kotviť plastové "cuplíky" držiace celý tapacír. Otvorov je tam totiž omnoho viac. Zaujímavá bola aj hrubá plsť, ktorá sériovo tlmila blatníky auta. Tú sme tam po vytlmení nalepili znova. Reproduktory PHD dostali vyfrézované medzikrúžky a okolie reproduktoru sa tlmilo ANS penou.

   Tlmenie podlahy

   Podlahu sme pôvodne tlmiť nechceli, je tam opäť rozvod kúrenia a samotná je dosť hrubá, čiže tlmí. Zákazník však vyložene požiadal, aby sme sa pustili aj do toho. Znamenalo to vykrútiť 36 kotviacich skutiek račňou, čo samotné trvalo takmer hodinu. Obrovská plocha si vyžiadala 11 plátov Dynamatu Extreme a 5 plátov STP SPL 04.

   Posuvné dvere

   Tourneo Custom má posuvné obidvojo bočných dverí, čo z neho robí perfektne prístupné auto. Bohužiaľ, pri rozoberaní je to problém naviac. Dvere sa odtiahnu iba trochu a máte tak zlý prístup ku 4 skrutkám ktoré držia tapacír naspodku. Tie sú navyše v plaste, kde sa krútia a musel som ich počas skrutkovania vypačovať z plastu von. Zabil som s tým snáď hodinu! Ďalšie skrutky sú z boku a pod kľučkou. Po odstrojení dverí musíte ešte odlepiť fóliu (ktorá tam drží ako čert) a tým pádom potom starostlivo prekryť celé dvere tlmením. No práca ktorú znenávidíte. Navyše, kvôli výstužiam tlmíte po malých kúskoch, ktoré režete a dopasovávate ku sebe. Ak to robíte prvýkrát, zabijete s dvojicou dverí celý deň!

   Piate dvere sú zaujímavé tým, že sú obrovské...a výklopné dohora. Čo je určite super ak prší, pod tými dverami zvládnete mať menšiu párty. Tlmiť ich znamená buď pridržiavať niečím, alebo sa naťahovať dohora. V oboch prípadoch maximálne nepohodlné. Opäť som použil najprv pláty DynamatuExtreme, naň som lepil STP SPL04. Obrovský tapacír z piatych dverí je od výroby olepený cca 3cm plsťou, čo je chvályhodné. Aj tak však tapacír dostal kompletne SPL04 a dokonca šla nalepiť aj pôvodná plsť nazad.

   Tlmenie motora

   Hoci som zákazníka upozornil na to, že vytlmenie maličkého krytu motora (v porovnaní s bežnými autami) neprinesie nejaký veľký efekt, trval na kompletnom tlmení. Ak by sme chceli motor maximálne zatlmiť, museli by sme dať dolu palubnú dosku a vytlmiť priestor pod ňou (ako sme to robili u Fabie kombi). Na to však nebol čas, ani prostriedky. A tak sme skôr "symbolicky" zatlmili aj prednú kapotu, pričom sa tlmili iba plochy rovného plechu bez nosníkov, pretože sme chceli založiť späť pôvodný kryt prednej kapoty.

  Tlmenie podbehov

   V poslednej dobe sa tlmeniu podbehov venujeme pomerne často (teda riešime to so zákazníkmi), pretože ide o najľahšiu časť tlmiaceho procesu, ktorý je paradoxne najviac "počuť". Ak teda nemáte žiadne skúsenosti s tlmením a rozoberaním auta, začnite podbehmi. Stačí vám aj obyčajný zdvihák z príslušenstva auta (ten som dokonca použil aj ja na takto ťažké auto!) a trochu odvahy. Koleso dáte dole tak, ako vás to učili v autoškole, podblatník (väčšinou plastový) pridržiava sada skrutiek. Musíte ich nájsť všetky, často sú aj zospodku auta.

Dôkladne očistite povrch plechu (najmä tu je to VEĽMI dôležité!) a nalepte bitúmenasfalt. Teraz príde na rad zázrak od STP - SPL04. Tento materiál má neuveriteľne silné lepidlo, ktoré drží aj na plstených (a pomerne špinavých) povrchoch. Lepím ho na vnútornú stranu podbehov. Tie potom založím nazad a na prvý pohľad vôbec nie je vidieť, že ste s autom niečo robili. Vo vnútri je však výsledok obrovský!

Je teda Dynamat najlepší na svete?

   Odpoveď je jednoduchá: Určite áno! Účinnosť, hmotnosť, deklarované parametre - to sú jasné bonusy. Avšak potom nasledujú prepočty. Cena je približne dvojnásobná. Takže ak by ste za rovnaké peniaze použili napr. 2 vrstvy AnticoruS cez seba, vytlmili by ste auto výrazne lepšie! Avšak hmotnosť tlmenia by bola takmer 4-násobná (v našom prípade by teda pomer hmotností bol 35kg ku vyše 100kg)... Takže náš verdikt: ak nezáleží na financiách, alebo idete robiť iba malé plochy, tlmte Dynamatom (dá sa kúpiť aj po jednotlivých plátoch).

Ak sú financie dôležité, STP je druhá najlepšia svetová značka tlmenia. Takisto môžete začať v menšom, jednotlivými plátmi, navyše v rôznych hrúbkach a rôznej cene! Anticor Light je lacný a rezonancie potlačí (tlmí však trochu menej). Anticor S (bývalý iSilver) je najlepší materiál, čo sa pomeru výkon/cena týka. Ak chcete maximálny účinok za trochu vyššiu cenu (ale nemáte financie na Dynamat Extreme), môžete zvoliť STP Gold alebo AnticorG (ten má vyššiu antikoróznu odolnosť). Je masívny a okrem potlačenia rezonancií aj výrazne tlmí.

Pre potlačenie rezonancií a základné potlačenie hluku používame všetky vyššie uvedené materiály (bitúmenasfalty s hliníkovou fóliou). Ideálne tlmiace účinky však majú, ak sa skombinujú s ďalším materiálom, ktorý má úplne inú hustotu a štruktúru. Tým zatlmia široký rozptyl hlukových frekvencií. Najviac teda odporúčam použiť STP SPL 04, ktorý sa dá kúpiť aj po malých plátoch. Na tapacíre dverí zasa použijeme opäť inú štruktúru a hustotu, materiál Biplast 5, Biplast 10 alebo ak je dostatok miesta, tak najúčinnejší Biplast 20. Dynamat má podobné materiály Dynaliner 1/8, Dynaliner 1/4 a Dynaliner 1/2. Namiesto SPL04 môžete použiť od Dynamatu Dynapad, ktorý je však štruktúrou iný, hrubší a aj viac tlmí. Cena je však opäť úplne inde...

No a neodpustím si jeden "tajný tip", keďže je verejným tajomstvom, že STP vyrába tlmenie aj pre nemeckú značku Ground Zero, niekedy sa oplatí popozerať ich sortiment a prepočítať si ceny na metre štvorcové. GroundZero sme použili pri tlmení Octavie 3.

Meranie, štatistika a výsledky

   Auto sme namerali po prevzatí, s plnou výbavou a všetkými sedadlami. Rovnako prebehlo meranie aj po vytlmení auta. Subjektívne sa pri krátkej jazde tlmenie prejavilo iba výrazne tichším podvozkom. Pri 400km jazde však okamžite upútal výrazne tichší interiér. Aj pri 160km/h rýchlosti bolo v aute ticho ako dobrom osobnom aute! Hluk výrazne stúpol až po prekročení 170km/h. Výrazne sme počuli aerodynamický hluk od veľkých späťákov, čo svedčí o tom, že ostatné hluky sú hlboko potlačené. Hoci som očakával výsledky, účinnosťou Dynamatu pri tomto aute som bol príjemne šokovaný. V tak veľkom aute som počítal s tým, že hluk nad 130km/h bude výrazný. Vzhľadom ku cene auta (25tis bez DPH), ide o zaujímavý tip na cestovateľské auto. Navyše, auto sa ovláda ako osobák, pozor si musíte dať iba pri manévrovaní na parkoviskách. A vytlmené Tourneo Custom - je perfektný spoločník na dlhé cesty!

Zaujímavý je hluk motora. Kým pred vytlmením som o ňom po zahriatí ani nevedel (prehlušil ho hluk od podvozka), teraz ho paradoxne vnímam viac - jednoducho zanikli hluky, ktoré by ho prehlušili... Jedinou cestou by bolo vybrať celú palubnú dosku a vytlmiť celý priestor pod ňou. Auto malo 7000 km pri prevzatí a toto tlmenie sme proste nechali "na budúce"... V každom prípade môžem prehlásiť, že v tichšej "dodávke" som ešte nešiel, vrátane Mercedesu V so 6-valcom pod kapotou. Tourneo je po vytlmení tichšie, ako 90% áut strednej triedy. Pri odovzdávaní vozidla som ho ráno štartoval pri -2°C. Po úvodných minútach jazdy zrazu na palube všetko stíchlo a nasledovalo pohodových, tichých 350km za zákazníkom.

Môj osobný verdikt? Svoje súkromné auto mám vytlmené kompletne materiálmi STP a som nadmieru spokojný. Je to úplne o inom, cestovať v sériovke a v odhlučnenom aute. Ale ďalšie auto budem tlmiť Dynamatom Extreme. Pre porovnanie...

   celá montáž trvala 65 hodín (1 človek)

   namerané hodnoty hluku (krivka C, priemerná hodnota):

Ford Tourneo Custom

voľnobeh

60 km/h

90 km/h

120 km/h

séria

92

95,5

98

101,5

vytlmené

90

93

94

98

   Decibel (dB) je logaritmická hodnota. Každé 3dB predstavujú 2-násobok (alebo polovicu) pôvodnej hodnoty!

    +3dB teda znamená: že 93dB auto je 2x hlučnejšie ako 90dB.  96dB je 4x hlučnejšie ako 90dB.

použitý materiál:

Dynamat Extreme        4x

STP Biplast 20             3x

STP Biplast 5 (1plát)   1x

STP SPL 04                 6x

cena za materiál spolu: 1 784,60 €