AUTODAX s.r.o.
Popradská 27
059 11 HOZELEC

tel./fax: (00421) 52 776 77 41
mobil: 0911 990 100, 0911 990 200
mail: obchod@24sro.sk

ANTIRUST S shop pack - STP

STP STP ANTIRUST S shop pack
Naša cena: 19,90 €

STP BLACK Silver - STP

STP STP STP BLACK Silver
Naša cena: 89,90 €

Aero Flex 6 - STP

STP STP Aero Flex 6
Naša cena: 129,90 €

 

home hifi .sk

CD/Blu-Ray prehrávače, AV receivery, 5.1 repro sety, subwoofery, Dolby Atmos, High-End kabeláž

Ako na to: Ako rozobrať a vytlmiť dvere auta

   V podstate je tlmenie dverí veľmi jednoduchá záležitosť:   1. odstrojíte dvere a vytlmíte "zadný" plech dverí

   2. potom vytlmíte aj "predný" plech dverí (dávate pritom pozor aby ste nechali voľné diery pre osadenie tapacíra a pre pohyb zamykania, príp.prevlečiete cez tlmenie elektrické konektory, ktoré sa zapájajú do tapacíra) a osadíte reproduktor.

   3. Ak chcete, aby tapacír časom nerezonoval a nič v ňom neklepalo a nebúchalo - vytlmíte aj ten. Takto jednoduché to je. Ak ste to už niekedy predtým robili. Ak nie - máme pre vás návod a toľko dobrých rád, koľko ich vieme...

Ako rozobrať dvere auta

   Hoci je každé auto iné, postupy sú takmer vždy rovnaké. Uvedomte si, že na výrobnej linke musí priemerný robotník poskladať tie dvere za pár sekúnd - čiže nemôže to byť nič zložité... Problém je, že neviete ani ako začať. Zoberte si plastovú vidličku (alebo plochý skrutkovač obalený handričkou, aby ste nepoškriabali plasty) - a vždy sa dá rozobrať madlo dverí. Niektoré autá sú tak presne zlícované, že sa na prvý pohľad bude zdať že je madlo z jedného kusa, ale rozobrať sa dá vždy - skrutky sú totiž pod ním - logicky tam, kde je denne namáhané najviac - pri zatváraní dverí.

   Pozor na odoberanie - plasty držia v sebe pomocou tvarovania a svoriek. V jednom smere ich páčením zlomíte, v inom to ide takmer samé. Treba odchýliť plast a skúšať jemne páčiť. Po chvíli na to prídete. Niekedy vypáčite takmer celý plast a potom treba ešte potlačiť dolu alebo hore - plast môže držať pevne na jednom mieste kde je zasunutý do druhého. Takisto pozor ak to robíte v zime. Pod 10°C je plast náchylný sa zlomiť - musíte byť opatrní... Pod takouto kľučkou zvyknú byť 1, častešie však 2 skrutky (krížové, alebo TORX). Tie vyskrutkujeme.

   Častokrát drží tapacír aj tretia skrutka, ktorá býva ukrytá niekde vyššie (pod ovládaním zrkadiel, alebo pod spúšťaním okien), niektoré autá majú 1 až 3 skrutky na spodku tapacíra. (Octavia 3 tam má plastovú skrutku, ktorú otočíte o 90° vidlicovým kľúčom!). Hoci to vyzerá zložito, po tom, ako dáte dole prvé dvere, nebude mať problém s ďalšími...

   Nasleduje "brutálna" disciplína - trhanie tapacíra. Opäť vidličkou (skrutkovačom) odchýlime tapacír, vsunieme prsty a odťahujeme tapacír od dverí. Tapacír drží na plastových sponách, ktoré sa rady lámu. Musíte si pozrieť, ako sú rozmiestnené plastové "cuplíky" a ťahať čo najbližšie pri nich. Ak to nejde, použite dva hrubé ploché skrutkovače. Na prvýkrát to asi bude ťažšie, ale rýchlo v tomto získate grif a skúsenosti. Plastové cuplíky sa vždy dajú kúpiť, ak by ste ich naozaj zlomili (väčšinou iba vyskočia). Niektoré autá (Focus II) majú 2-polohové cuplíky, prvé puknutie znaméná, že sa otvoril, povolíte a na druhý krát sa uvoľní z dverí. Ak sa neotvorí a vy ho aj tak odtrhnete, musíte ho pred založením tapacíra manuálne povytiahnuť - inak nebude držať v diere.

   Po odchýlení tapacíra odpojíte tiahlo zámku (väčšinou ho potiahnete o 2-3cm a potom sa dá vysunúť od kľučky) a odpojíte aj elektrické konektory (sťahovanie okien, ovládanie zrkadiel, niekedy svetielko vo dverách). Potom máte dvere odstrojené a môžete sa pustiť do nich. Hoci to vyzerá zložito, prax je všetko! Prvé dvere budete rozoberať možno aj hodinu, tie druhé maximálne 10 minút!

   Ak máme dvere s manuálnym spúšťaním okien, tak sa trošku potrápime. Kľučka je zacvaknutá na mnohohrane a zaistená tzv. omega závlačkou. To je jediné, čo ju tam drží. Bohužiaľ, vyžaduje to trochu cviku, alebo super náradie, aby ste odchýlili tapacír od kľučky, našli miesto, kde je omega závlačka rozpojená a v tom mieste zapáčili skrutkovačom a omega závlačku "vycvakli" z mnohohranu. Ak máte náradie, je to super. Ak máte iba skrutkovače, je to o šikovnosti a o šťastí. Niekedy je kľučka von za pár sekúnd, inokedy sa trápim aj 10-15 minút.

Ako vytlmiť dvere auta

   Takmer vždy je v aute na dverách paronepriepustná fólia. Tú odlepíme. Pokiaľ budeme tlmiť dvere "dokonale" a kompletne prelepíme plech na ktorom je táto fólia, tak ju nemusíme lepiť nazad. Pokiaľ však fólia prekrýva veľké diery a vybratia v plechu a budeme na dvere dávať iba trochu tlmenia (pásy a kúsky proti rezonanciám, ale neprelepíme celé dvere), tak ju budeme lepiť nazad. Ten asfalt ktorý ju drží, umožní nalepiť ju naspäť (ak to nejde, tak po nahriatí teplovzdušnou pištoľou to pôjde). Na obrázku sú dvere, ktoré majú na prvom (prednom) plechu množstvo otvorov, čo je super, lebo sa ľahko dostaneme ku zadnému plechu. Menej super je, že pri tlmení toho predného, sa poriadne natrápime.

   Takýto pohľad (FabiaII) znamená, že dvere sú "uzatvorené" - teda bude basovať aj repráčik za 1€ (ktoré tam automobilky dávajú sériovo), budeme však mať problém s prístupom ku zadnému plechu. Niektoré autá majú celý predný plech priskrutkovaný, iné prinitovaný. Dať ho dole znamená, že odpájate nejakú kabeláž, vysúvate okno z uchytenia, vysúvate ochranu zámku dverí (3 plastové cuplíky, ktoré spadnú dovnútra dverí a musíte ich v tej špine vyloviť a potom zasunúť nazad. Opäť znie to komplikovane, ale nie je to až tak hrozné...

   Cestou ako sa tomu vyhnúť, je otvoriť si servisné otvory (odstrániť/odrezať krytky, odnitovať sériový reprák) a prácne sa pokúsiť vytlmiť zadný plech cez tieto otvory. Musíte najprv poriadne odmastniť plech! Stačí aj liehom (predáva sa ako Vzduchol) alebo riedidlom. Na spodku dverí je antikorózny mastný náter, ten čo najviac postierajte dolu a zostane cca 5cm od spodnej hrany dverí. Na ňom asfalt ani nič iné držať nebude! Potom si narežete kusy tlmenia, ktoré dokážet prestrčiť cez otvory a tlmíte tak. Každý kus musíte privalčekovať, aby tlmenie držalo aj 20 rokov! Ak nemáte valček, tak aspoň rúčkou skrutkovača. Nestačí pritláčať prstami! Na podlahe auta možno áno, ale vo dverách určite nie! Keď vytlmíte dvere cez tieto otvory, začnete vážne uvažovať, že tie druhé radšej rozoberiete  :-)

   Táto Fabia II bola tlmená cez otvory, ktoré vidíte. Trvá to dlho, máte dorezané ruky od plechu, je to takto namáhavé... Keď vám potom nejaký servisák ukáže, ako tie dvere rozobrať aby ste sa dostali ku zadnému plechu, dáte mu to nabudúce urobiť... Dvere tlmíme bitúmenasfaltom s hliníkovou fóliou navrchu. Sú rôzne materiály, rôzne ceny. A rôzna účinnosť! Najlepší je Dynamat Extreme (aj najľahší), je však drahý. Materiály od STP sú najrozšírenejšie, majú rôzne hrúbky a rôzne ceny. Ako ideálny mi pripadá AnticorS. Ak nemáte dosť peňazí a chcete mať auto vytlmené celé, môžete radšej použiť viac lacnejšieho materiálu (Anticor Light), ako dávať pár kúskov toho drahého. Tu bol použitý AnticorG (trochu drahší, trochu hrubší, trochu účinnejší...). STP vyrába tlmenie aj pre značku Ground Zero (niekedy sa viac oplatí GZ - treba si pozrieť aktuálne ceny). SinusLive má čoraz slabšiu ponuku, Silent Coat má horšiu dostupnosť a slabšiu ponuku, Gladen nie je zlý, ale neponúka tak ucelenú radu produktov a cenu ako STP.

   A takto vyzerajú finálne vytlmené dvere. Polepený celý "predný" plech dverí. Tiahlo zámku dverí prevlečené cez dieru v tlmení (aby ste mohli založiť a používať kľučku!), takisto vyriešená kabeláž na repro a elektrické okná. Všimnite si, že reproduktor je osadený v MDF krúžku a jeho okolie je dokonale utesnené. Takto dostanete prekvapivo hlboké a presné basy! Aby reprák poriadne hral, musí byť v čo najtuhšom materiáli, bez otvorov v jeho blízkosti (inak by nastal akustický skrat a basy by sa vyrušili-zmizli). To je podstata tlmenia pri autohifi - spevníte a utesníte dvere tak, akoby ste budovali pre reproduktor "ozvučnicu", čiže skrinku.

   Keďže dverný tapacír je celý z plastu, je v ňom množstvo plastových cuplíkov, pohyblivá kľučka, opiera sa oň tiahlo zámku, časom začnú dvere "rachotiť a vŕzgať". Niečo tam počas jazdy klepe a je to na nervy. Preto je dobré vytlmiť aj tapacír (navyše výrazne potlačíme aj hluk zvonka). Na toto slúžia rôzne peny (ANS, DSM, Biplast 5/10/20, Dynamat Hoodliner 1/8,1/4,1/2...) rôznej hrúbky. Samozrejme, ideálne je dať tam čo najhrubšiu penu, ktorá tam vojde. Všetko je však otázka ceny, preto sa oplatí spočítať si to. Osobne odporúčam použiť Biplast 5 - je tenký, určite nikde nebude zavadzať, v balení sú 4 veľké pláty, takže vytlmíte komplet všetky dvere. Príp. ho kombinovať s Biplast 10 alebo 20, ak chcete zatlmiť auto čo najviac.

   Kvôli maximálnemu zatlmeniu a odhlučneniu auta je dobré kombinovať materiály s rôznou pohltivosťou rôznych frekvencií. Preto sa na bitúmenasfalt lepí aj ďalšia vrstva penového matriálu. Použiť môžete DSM penu (od SinusLive), Biplast 5,10,20 (od STP), ale asi najviac odporúčam skvelý STP SPL 04. Perfektne lepí, je ľahký a v kombinácii s bitúmenasfaltmi (AnticorS, Anticor G, iSilver, D.Extreme...) aj maximálne účinný.

 

Najdôležitejšie rady: zhrnutie

   Akýkoľvek tlmiaci materiál lepíme na odmastnený plech! Vždy ho pritláčame valčekom, alebo aspoň rúčkou skrutkovača (iba prsty nestačia - ak chceme aby tam držal celé roky v mraze aj v horúčavách...)

   Teplota by mala byť aspoň 12-15°C, ak je nižšia, nahrievame materiál teplovzdušnou pištoľou - opäť kvôli dokonalému priľnutiu a tlmiacim účinkom (ak je pod materiálom vzduchová bublina, nebude tak dobre tlmiť!).

   Ak nám ide o čo najlepšie odhlučnenie (nie iba o odstránenie rezonancií), tak lepíme celú plochu tak, aby nebolo vôbec vidieť plech. Nechávame otvory pre skrutky, plastové cuplíky tapacíra, pre kabeláž a tiahla.

   Ak chceme maximálne možné odhlučnenie, tak tlmíme celý zadný plech aj predný plech dverí (bitúmenasfaltom) a naň ešte dávame ďalšiu vrstvu tlmiaceho materiálu. Mal by mať úplne inú štruktúru ako bitúmenasfalt. Odporúčam SPL 04, SPL 08. Ak chcete maximálne ušetriť prácu aj peniaze, Ground Zero  ponúka kombinovaný materiál GZDM 1850-ML

   Peny Biplast 5,10 a 20, ako aj SPL 04,08 používajú extrémne silné lepidlá. Po odstránení krycej vrstvy musíte dať veľký pozor, aby ste sa niekde nezachytili lepivou časťou! Následne už totiž nie je možné penu použiť a prísť tak môžete aj o celý plát ak ho pripravíte odlepením a následne vám spadne, alebo ho vietor "zmuchlá". V takom prípade sa dá už iba vyhodiť. Je ľahšie lepiť ho po menších pásoch ku sebe.

   Rada na záver: trpezlivosť! Kto rozoberie auto prvý krát, ten už potom zvládne čokoľvek. Autá sa od seba líšia v detailoch. Samozrejme, môžete opäť pri 5er BMW stráviť hodiny tým, ako na to, ale princíp vám už bude jasný. Ďalej je to iba o trpezlivosti a skúšaní... Verte, že ten pocit, keď auto rozoberiete, vytlmíte a poskladáte späť - ten pocit je na nezaplatenie. A zostáva vám tichšie, lepšie hrajúce auto.

Koľko materiálu potrebujem?

   Priemerne potrebujete jeden "veľký plát" (75x50 cm) na zadný plech dverí. Teda 4ks na celé auto. Na predný plech by vám stačili aj 3 pláty na všetky 4 dvere, ale jeden môžete rozrezať na malé kúsky a vytlmiť aj iné veci (A-stĺpiky a podobne), takže počítajte ďalšie 4ks. Teda 8ks na dokonalé vytlmenie 4 dverí.

   V kombinácii s celým balením SPL 04 (4ks v balení 100x75 cm) dokážete veľmi kvalitne odhlučniť všetky 4 dvere, pričom získate perfektné prostredie pre výmenu reproduktorov. Verte, že ani BMW, ani Mercedes nedáva sériovo do auta repráky, ktoré by boli lepšie, ako môžete kúpiť od serióznej auto-hifi značky. Budete veľmi prekvapený, ako dobre dokáže hrať vytlmené auto s lacnými reproduktormi. 95% z vás nebude potrebovať po takomto tlmení ani subwoofer, ani zosilňovač. A okrem dobrej hudby získate aj výrazne tichšie auto!